Samenvatting: De 5 frustraties van teamwork - Patrick Lencioni

De 5 frustraties van teamwork
Patrick Lencioni (Business Contact, 11e druk 2011)

Dit ongewone boekje is me aangeraden door Ale: ‘alsof deze schrijver bij onze HEArT's aanwezig is geweest'. Ale refereert hiermee naar de ‘witte' teambenadering, waarin we vooraf niet weten wat er gaat gebeuren. Waarin effectiviteit en affectiviteit gekoppeld worden en waarin we ‘dicht op de alledaagse werkelijkheid' blijven zitten. Daar pleit deze schrijver ook voor. En hij houdt een vurig pleidooi voor "ga het met elkaar aan. De kost gaat voor de baat, maar het gaat zeer zeker lonen. " Dat pleidooi herkende Ale (www.aleriedstra.nl) en het groot goed is in een andere vorm wat hij ook herkende in ‘gedoe komt er toch', een wat eerdere publicatie van Swieringa en Jansen.

De vijf frustraties waar Lencioni het over heeft zijn:

  • Gebrek aan vertrouwen
  • Vermijden van conflicten
  • Te weinig betrokkenheid, met name op elkaar
  • Te weinig nemen van brede verantwoordelijkheid
  • Te weinig aandacht voor resultaten 

Op zich geen schokkende, vernieuwende vaststellingen. Maar het is geschreven in verhaalvorm, alsof het een ‘real-live-soap' van een bestaand directieteam betreft. De onderzoeksvraag van de fictieve vrouwelijke CEO is gelijkluidend aan die van Jim Collins (‘good to great'): hoe kan het toch, dat wij steeds minder presteren dan onze branchegenoten, terwijl we betere mogelijkheden hebben?
De beslommeringen (vallen en opstaan) van dit team worden aardig beschreven. Niet heel goed. Hier is geen meester auteur aan het werk. Maar het is wel heel herkenbaar. Het is zeker geschreven door iemand met kennis van samen*zaken..... Illustratief!!

Zaken die Ale en ik zeker herkennen, als we een HEArT-scan doen. Dat is een tweedaagse om een team ‘al werkend' te laten zien waar een team staat bij de integratie van Effectiviteit, Affectiviteit en reflectie. Deze werkwijze hebben we nu 97 keer uitgevoerd bij bedrijven als Unilever, Shell en KPN. Tevredenheid leidde tot ‘preferred suppliership'. Maar we werken zeer zeker niet exclusief voor grote bedrijven. We willen overal HEArT-scans verzorgen, waar een teamontwikkeling gewenst is. Dit boekje lezen is een uitstekende opwarmer.

Adriaan, juli 2011

Reacties